Søk

Parametrisk modellering av skjold – tunnelinteraksjon i TBM-driving

Hovedmålet med oppgaven er å få bedre forståelse av friksjonsforholdet mellom skjoldet og utboret bergoverflate ved TBM-driving.

Publisert 27.04.2023

Mens det meste av forskning og utvikling innenfor tunnelboremaskiner (TBM) fokuserer på selve drivingen, har ikke effekten av skjoldfriksjon fått mye oppmerksomhet til tross for at den er av vesentlig betydning for drivingen.

Basert på et overordnet studie om dette emnet, er et sentralt spørsmål hvordan ulik tunnelgeometri innvirker på ulike typer TBM-er og ulike drivesituasjoner (finn artikkelen her: https://doi.org/10.1007/s00603-022-03211 -0).

De viktigste forskningsspørsmålene som må besvares er:

  • Hvordan påvirkes kontaktpunktene mellom ulike TBM-skjold og tunnelveggen i når tunnelen drives i kurve?
  • Hva er en praktisk betydning for kontaktflaten mellom TBM-skjold og tunnelvegg / mellom TBM-skjold og knust materiale i åpning mellom skjold og bergoverflate?
  • Hvilke  modelleringsverktøy kan benyttes for å undersøke disse friksjonsforholdene nærmere?

Oppgaven er en del av et større utviklingsprosjekt mellom NGI og Graz University of Technology – Institute of Rock Mechanics and Tunnelling, som også vil være involvert i prosessen.

Hvis studenten er interessert, vil vi i stor grad støtte publiseringsaktiviteter basert på lovende resultater fra oppgaven.

Portrettbilde avGeorg Erharter

Georg Erharter

Senioringeniør Ingeniørgeologi og bergteknikk georg.erharter@ngi.no