Infrastrukturprosjekter legger stort press på naturområder og økosystemer. Spesielt ved bygging på bløt jord og leire kreves det stabilisering. Utgraving av disse stabiliserte massene fører til store mengder materiale, som vanligvis deponeres, noe som bidrar til sløsing med ressurser og omfattende arealbruk.
Don't Waste-prosjektet tar for seg miljøutfordringer knyttet til utgraving og deponering av kalk- og sementstabilisert leire. I dag klassifiseres massene som avfall og sendes til deponi eller massetipp, noe som fører til betydelige klimagassutslipp og beslag av arealer. Prosjektet har som mål å utvikle bærekraftige gjenbruksstrategier for disse materialene, i tråd med Norges miljømål og EUs rammedirektiv for avfall. Jernbaneprosjektet Sandbukta-Moss-Såstad, som forventes å produsere store mengder stabilisert leire, vil tjene som en case. Prosjektets mål er å:
- Fylle kunnskapshull om geokjemiske og hydrogeotekniske egenskaper ved stabiliserte, oppgravde masser for å kunne vurdere verdiskapingsalternativer.
- Vurdere, kvantifisere og sammenligne miljøpåvirkningen av potensielle verdiskapingsalternativer med dagens håndteringspraksis (spesielt deponering).
- Utvikle verktøy og strategier for å optimalisere helhetlig arealplanlegging og håndtering av stabiliserte, oppgravde masser, samt legge til rette for samarbeid mellom interessenter.
- Gi praktiske anbefalinger til interessenter for å planlegge verdiskaping av oppgravde masser i en tidlig fase.
Don’t Waste-teamet er et faglig sterkt og tverrfaglig samarbeid mellom forskningsmiljøer, offentlige instanser og private aktører med direkte erfaring og innsikt i utfordringer knyttet til håndtering av overskuddsmasser fra stabilisering av leire.
Anvendelse og betydning:
Prosjektets resultater vil ha stor betydning for byggebransjen. Ved å fremme bærekraftig håndtering av stabiliserte, oppgravde masser, vil forskningen bidra til reduserte kostnader og miljøavtrykk, bevare naturressurser og støtte overgangen til mer sirkulære og robuste infrastruktursystemer.