NGI leder nytt senter for robust transportinfrastruktur
Resilient Transport System (ResiTrans) er et nytt forskningssenter som skal styrke motstandsevnen i Norges transportsystem. Prosjektet har fått bevilgning fra Forskningsrådet og ledes av NGI i samarbeid med ledende forskningsmiljøer og viktige forvaltningsaktører.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland, Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, administrerende direktør i NGI, Lars Andresen og John Vigrestad, avdelingsdirektør for Transport og maritim
– Vi er utrolig glade for tilliten og muligheten til å lede et så samfunnskritisk og fremtidsrettet senter med så sterke partnere, sier senterleder og teknisk ekspert Regula Frauenfelder i NGI - Norges Geotekniske Institutt
Gjennom ResiTrans skal vi utvikle ny kunnskap og verktøy som gjør transportinfrastrukturen bedre rustet til å takle klimaendringer, digitalisering og økt elektrifisering. Forskningssenteret skal bidra til at myndigheter og offentlige transportvirksomheter kan finne de beste tiltakene for å redusere de negative virkningene av tøffere klima og mer ekstremvær.
Et kinderegg
Det at Samferdelsdepartementet nå setter seg i førersetet og støtter forskning som skal bidra til at vi får mer robust transportinfrastruktur, er svært viktig, forteller administrerende direktør i NGI, Lars Andresen. Han peker på tre ting som viser hvorfor dette senteret er viktig:
– Vi skal redusere såbarhet for klimaendringer og naturfare, en robust transportinfrastruktur er vesentlig for Norges totalforsvar og det er vesentlig for norsk næringslivs konkurransekraft, sier han.
Fremtidens utfordringer krever tverrfaglige løsninger
Norges transportsystem står overfor stadig større utfordringer knyttet til ekstremvær, naturfarer, digital risiko og avhengighet av strømforsyning.
ResiTrans skal møte disse utfordringene gjennom
- kartlegging av klimarelaterte naturfarer for vei, bane og sjøtransport
- strategier for håndtering av digital risiko og cybersikkerhet
- analyse av sårbarhet i elektrifiserte transportsystemer
- sanntidsovervåking og prediktivt vedlikehold
- stress-testing og beredskapsplanlegging for kritisk infrastruktur
– ResiTrans handler ikke bare om forskning, men om å samarbeide med de som forvalter Norges infrastruktur hver dag, for å utvikle kunnskapsbaserte, praktiske løsninger og beslutningsstøtte, sier Frauenfelder.
Et sterkt og bredt sammensatt konsortium
ResiTrans er et samarbeid mellom NGI og partnerne OsloMet, Norsk Regnesentral (NR), CICERO, Institutt for energiteknikk (IFE), Statens vegvesen, Bane NOR, Kystverket og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Sammen representerer konsortiet en unik kombinasjon av tverrfaglig forskning og praktisk forvaltningskompetanse.
Skal bidra til nasjonale mål om klimatilpasning
Prosjektet vil bidra til nasjonale mål om klimatilpasning, samfunnssikkerhet og bærekraftig infrastruktur, og legge til rette for internasjonal kunnskapsdeling. Senteret skal utvikle dialog og samarbeid med Samferdselsdepartementet og med de andre Transport 2050-sentrene.
Oppstart er planlagt høsten 2025, og senteret vil ha en varighet på åtte år.
– Et senter som dette bidrar til forutsigbarhet og langsiktighet i det viktige samarbeidet mellom sterke forskningsmiljøer og offentlig sektor. I tillegg til å forske fram nye løsninger som kommer samfunnet til gode, vil det styrke norske forskningsmiljøers konkurranseevne internasjonalt, avslutter Frauenfelder.

Regula Frauenfelder
Teknisk ekspert Fjernanalyse og geofysikk regula.frauenfelder@ngi.no+47 976 85 864
